Dag 11 – Turist i Oslo og færgetur

Vi skulle først checke ud fra værelset kl. 12, og da det småregnede og temperaturen ovenikøbet var halveret fra de sidste dages +30 grader, tog vi den med ro.

Vi fik pakket lidt om, så vi kunne nøjes med at have så lidt bagage som muligt med op på færgen. Lidt i 12 afleverede vi bagagen og cyklede ud i byen med kurs mod Bygdøa, hvor en del af byens museer ligger. Formentlig pga. vejret var der en del kø, og da det endvidere var ret dyrt at komme ind, besluttede vi os for at nøjes med ét museum. Det blev Kon-Tiki museet, hvilket var spændende men også relativt overskueligt.

Kon-Tiki
Ra II

Herefter cyklede vi stille og roligt tilbage mod byen, hvor vi på vejen måtte stoppe for at lade en kæmpe flok gæs passere cykelstien.

Kæmpe flok gæs på cykelstien

Frokosten indtog vi på Cafe Sorgenfri på bagsiden af Aker Brygge, og derefter cyklede vi op til Kongeslottet.

Kongeslottet i Oslo

Her begyndte det for alvor at regne, og vi måtte stå i læ under nogle træer ad flere omgange. Der var stadig nogle timer til vi skulle med færgen, og vi begyndte at føle os både rodløse og rastløse. Det blev til en kop kaffe på Joe & the Juice efterfulgt af endnu en kop kaffe med kage på en anden cafe, hvorefter vi gik en tur på Akershus, inden det var tid til at pakke cyklerne og køre mod færgen.

Vagt på Akershus

Det regnede fortsat, da vi var linet op i opmarch båsen ved færgen, men ventetiden føltes en smule kortere, da vi faldt i snak med en tysk biker, der var på vej hjem til Tyskland og en norsk bikepacker, der var på vej til at skulle cykle Danmark rundt, inden han skulle mødes med sin kone i Hornbæk.

Så kom færgen endelig. I anledning af sommerferien sejlede den med piratflag!

Ombord på færgen fandt vi vores kahyt og fik et glas vin i loungen, inden vi gik op på dækket for at se udsejlingen gennem fjorden. Heldigvis var det blevet tørvejr, og vores norske ven sluttede sig til os og kunne fortælle en masse om, hvad vi så.

En lillebitte ø i Oslo fjord med en restaurant

Vi fik bestilt morgenmad til dagen efter, og middagen blev indtaget i færgens steakhouse. Derefter var det tid til at gå til køjs. Heldigvis var vejret fint, og man mærkede stort set ikke, at man var ombord på et skib.