Dag 9 – Vestby camping til Oslo

Vi startede dagen stille og roligt med en kop kaffe og endnu en snak med vores nye, belgiske bikepacker-venner. Temmelig hippie-agtige i deres attitude, bl.a. var den eneste gadget de havde med en gammel Nokia-telefon. Men de kørte på tandem og typisk +100 km/dag, og wild-campede angiveligt gerne. Så pænt seje på deres måde.

Morgenmaden blev endnu en gang indtaget på McDonalds, og så var vi afsted.

Dagens tur var berammet til knap 40 kilometer og ca. 440 højdemeter, og det startede egentlig meget fint. Vi kørte bl.a. igennem campus ved Norges Miljø – og bioteknologiske Universitet i Ås. Super lækkert miljø.

NMBU Campus

På vej op ad den næste stigning faldt vi i snak med et par norske landevejsryttere, og kort derefter ramte vi en grussti. Vi vidste ud fra rutens profil, at vi skulle køre en stor del på grus. Men vi havde ikke forestillet os, at der også skulle være opstigninger og nedkørsler på omkring 20%! Og endda med store skader forårsaget af regn på tværs af stien. Men der var ingen vej udenom: Det foregik med bremsen i bund nedad og med at trække opad.

Morten på vej nedad inden det blev rigtig stejlt

Herefter gik det op og ned hele vejen ind mod Oslo. Der er intet der er fladt her i Norge!

Indkørslen til Oslo

Vi fandt frem til vores hotel, hvor vi efterlod bagagen og kørte ud for at få en øl og noget frokost. Da vi havde fået vores værelse, kunne vi få et bad og få vasket noget tøj.

Senere gik vi ned til Aker Brygge for at spise aftensmad. Der var virkelig mange mennesker, men vi fandt en restaurant og fik dejlig mad og drikke. På vej tilbage til hotellet begyndte det at lyne og tordne, og vi nåede akkurat hjem, inden regnen for alvor brød løs.