Dag 10 – “Restitutionsdag” i Oslo

For første gang på ferien har vi 2 overnatninger på samme sted, så vi kunne nyde morgenmaden i fred og ro uden at skulle pakke alting sammen efterfølgende.

Oven på de seneste dages barske dage har vi revurderet vores plan om at cykle til Larvik for at tage færgen til Hirtshals. Der er knap 140 kilometer fra Oslo, inklusive noget bjergagtigt det første stykke efter Oslo. Da færgen kun sejler 2 gange dagligt, vurderer vi, at det vil blive for stressende, eftersom vi er ved at være godt brugte og ikke ved, med hvilken hastighed vi vil kunne gennemføre den strækning.

Derfor hoppede vi på cyklerne og kørte ned til Stena Lines kontor, blot for at finde ud af, at de først åbner kl. 17. Videre gik det så til Oslos nye særprægede operahus, efterfulgt af lidt shopping.

Os foran operahuset

Tilbage på hotellet fik vi booket billetter og kahyt på færgen til Frederikshavn tirsdag aften. Det bliver helt sikkert en anderledes oplevelse 😊

Morten havde fundet en lille fin rute, som han syntes vi skulle prøve, så vi fik cykeltøjet på og kom afsted. Det tog sin tid at komme igennem byen, men efter et stykke tid ramte vi en lækker grussti, der førte os ind i skoven og op i højderne. Der var virkelig smukt, og vi nød det trods masser af højdemeter. Herefter kom en dejlig asfaltvej, inden turen gik tilbage mod Oslo på en virkelig dårlig vej med masser af huller.

Udsigt mod søen

Undervejs stoppede vi og fik noget frokost på en restaurant i en forstad, efterfulgt af en øl på BrewDog pub. Tilbage på hotellet nød vi solen på altanen, inden i gik ud i byen for at finde et sted at spise aftensmad. Til sidst endte vi på et franskinspireret braisere, hvor vi fik rigtig dejlig mad og god betjening.

Total distance: 32418 m
Total climbing: 523 m
Total time: 04:13:07

Dag 9 – Vestby camping til Oslo

Vi startede dagen stille og roligt med en kop kaffe og endnu en snak med vores nye, belgiske bikepacker-venner. Temmelig hippie-agtige i deres attitude, bl.a. var den eneste gadget de havde med en gammel Nokia-telefon. Men de kørte på tandem og typisk +100 km/dag, og wild-campede angiveligt gerne. Så pænt seje på deres måde.

Morgenmaden blev endnu en gang indtaget på McDonalds, og så var vi afsted.

Dagens tur var berammet til knap 40 kilometer og ca. 440 højdemeter, og det startede egentlig meget fint. Vi kørte bl.a. igennem campus ved Norges Miljø – og bioteknologiske Universitet i Ås. Super lækkert miljø.

NMBU Campus

På vej op ad den næste stigning faldt vi i snak med et par norske landevejsryttere, og kort derefter ramte vi en grussti. Vi vidste ud fra rutens profil, at vi skulle køre en stor del på grus. Men vi havde ikke forestillet os, at der også skulle være opstigninger og nedkørsler på omkring 20%! Og endda med store skader forårsaget af regn på tværs af stien. Men der var ingen vej udenom: Det foregik med bremsen i bund nedad og med at trække opad.

Morten på vej nedad inden det blev rigtig stejlt

Herefter gik det op og ned hele vejen ind mod Oslo. Der er intet der er fladt her i Norge!

Indkørslen til Oslo

Vi fandt frem til vores hotel, hvor vi efterlod bagagen og kørte ud for at få en øl og noget frokost. Da vi havde fået vores værelse, kunne vi få et bad og få vasket noget tøj.

Senere gik vi ned til Aker Brygge for at spise aftensmad. Der var virkelig mange mennesker, men vi fandt en restaurant og fik dejlig mad og drikke. På vej tilbage til hotellet begyndte det at lyne og tordne, og vi nåede akkurat hjem, inden regnen for alvor brød løs.

Akershus set fra Aker Brygge
Total distance: 40086 m
Total climbing: 609 m
Total time: 04:37:43

Dag 8 – Frederikstad til Vestby camping

Hvilken dag! Nu kan trætheden for alvor mærkes.

Vi startede ellers dagen med at klare et par ærinder. Ny drikkedunk (der var en defekt i går, der kostede en dunk), aftensmad og en ny powerbank (den ældste vil ikke længere lade).

Efter en tur i det lokale shoppingcenter fik vi checket ud fra hotellet, og begyndte vores tur nordpå.

Dagens etape var med en generel tendens: OP!

Det viste sig specielt efter frokosten i Moss. En lille cykelsti ledte væk fra vejen. Ca. 10 meter efter stien startede gik den lodret op. 12%, 14% SEKSTEN procent kom den op på – dvs. VI måtte af og trække. At skubbe en tungt lastet cykel op ad en “lodret væg” … det gør ondt – specielt når man, i forvejen, er træt.

Et vue på dagens rute og profil viser hvad der menes med at … det gik op – og muligvis i en højere mening: Pain is temporary but glory is forever.

Heldigvis var der plads på det overnatningssted, som vi havde udset os. Da teltet var slået op, cyklede vi ud efter flere drikkevarer. Der skal meget væske til i denne varme!

Total distance: 63227 m
Total climbing: 680 m
Total time: 05:47:19

Dag 7 – Strømstad camping til Frederikstad

Oven på gårsdagens +100 kilometer tur var vi blevet enige om en lidt kortere tur i dag. Efter at have fået ladet diverse elektroniske dimser og spist morgenmad i køkkenet, gik turen mod den norske grænse.

Temperaturen var allerede høj, og da vi ramte Svinesund på grænsen til Norge, havde vi på ca. 30 kilometer kørt mere end 300 højdemeter. Så det føltes bestemt ikke som en let dag!

Norge startede med en lang, led stigning dog efterfulgt af en dejlig nedkørsel. Herefter kom et langt stykke på landevej, inden vi ramte et stykke med grusvej, visse steder grænsende til singletrack. Vi kørte igennem et sommerhusområde, inden vi kom til en lystbådehavn, hvor vi fik en pizza og en masse at drikke. Det var uden sammenligning den dårligste (og måske også dyreste) pizza, vi nogensinde har fået!

Op på cyklen og videre ad varierende veje, herunder et stykke på grusvej med stigninger på op til 14%. Vi måtte af og trække! Herfra gik det op og ned, indtil vi kom frem til Frederikstad. Med lidt besvær fandt vi frem til den campingplads vi havde udset os, blot for at finde ud af, at der var alt optaget!

Vi var godt trætte og meget svedige, så løsningen på overnatning fandt vi på booking.com. Et hotel i den centrale by. Dyrt, men dejligt og med mulighed for at lade, et dejligt bad, en god seng og forhåbentlig lidt varieret morgenmad. Middagen blev indtaget på en lækker thai-restaurant ved vandet.

Total distance: 66690 m
Total climbing: 770 m
Total time: 06:48:06

Dag 6 – Unda Camping til Strømstad Camping

Udvalget i kiosken på campingpladsen var som nævnt ikke værd at tale om, så vi nøjedes med en kop kaffe, mens vi pakkede sammen. I stedet for ramte vi en McD efter ca. 5 kilometer, og deres morgenmad var overraskende god og fin energi til den lange cykeltur vi havde foran os.

Der var en del højdemeter i den første del af turen, men OK veje det meste af tiden. Marianne ville gerne til Fjällbacka for at se stedet, hvor Camilla Läckbergs romaner finder sted. Det var dog lidt en omvej, der inkluderede en rimelig lang strækning på grusveje.

Endelig fremme i Fjällbacka

Men vi kom frem til byen, der viste sig at være lidt en turistmagnet, så vi opgav at komme helt ned til havnen og fandt i stedet for en restaurant, der lavede nogle fremragende pizzaer.

Efter frokost gik turen videre nordpå med masser af varieret terræn og et pænt antal højdemeter. Da vi endelig kom frem til campingpladsen i Strømstad med mere end 100 kilometer i benene, var de ikke sikre på, om der var plads! Vi gik rundt og kiggede og havde næsten opgivet håbet, da en norsk pige kom og sagde, at de var ved at pakke sammen, og vi kunne få deres plads. That made our day!

Da teltet var slået op og vi havde fået noget andet tøj på, tog vi cyklerne ned til byen, der også var meget turister. Men vi fandt en restaurant og fik en solid aftensmad efterfulgt af en irish coffee, hvorefter turen gik tilbage til campingpladsen. Vores naboer – en spansk familie – var temmelig højrøstede, da vi gerne ville sove, men til sidst lykkedes det at falde i søvn.

Havnen i Strømstad
Total distance: 102418 m
Total climbing: 897 m
Total time: 08:34:35

Dag 5 -Göteborg til Unda Camping

Efter en solid morgenmad på hotellet gik turen nordpå, nu i et område som vi slet ikke kender i forvejen. Turen i dag var anderledes end de tidligere dage, dels pga. den højere temperatur og dels pga. nogle flere højdemeter. Og så var turen på næsten 100 kilometer!

Udsigten på toppen

Vi kørte på mange forskellige veje, stier mv. og på vej ned igennem en ellers dejlig strækning var der pludselig vejarbejde, og der stod en stor gravko og spærrede vejen. Vi tog dog chancen og stod af og trak forsigtigt forbi, og heldigvis viste det sig at være den rigtige beslutning.

I Stenungsund fik vi et par lækre gourmetburgere og et par store colaer i varmen, i den turen gik videre nordpå.

Gourmetburgere og iskold cola

I Uddevalla stoppede vi og købte nogle øl i Systembolaget og nogle vand og chokolade i Coop, inden turen gik videre til Unda camping.

Området til telte var meget tæt på vandet, så da teltet var slået op, gik Marianne en tur i havet. Overraskende nok var det sandstrand og meget forfriskende oven på en lang og varm dag på cyklen.

Til aften ville vi egentlig spise i restauranten på campingpladsen, men der var lang kø og meget larmende, så vi købte en cola i kiosken og lavede vores sidste medbragte pastaret ved teltet. Vores flinke norske naboer tilbød ellers at køre os op i byen efter en pizza, men vi nøjedes med at få vores stort set smeltede chokolade i deres kølebox 😊

Total distance: 96256 m
Total climbing: 842 m
Total time: 07:49:28

Dag 4 – Silverlyckan camping til Göteborg

I dag var planlagt som en forholdsvis kort rute aka en semi hviledag. Morgenmaden blev indtaget stående uden for teltet, der måtte pakkes vådt ned. Lidt efter klokken 9 var vi afsted, og turen frem til Göteborg forløb planmæssigt.

Vi ankom til vores hotel lidt i klokken 12, fik afleveret bagage og cykler og gik ud i byen for at spise frokost og lege turister. Klokken 15 var vores værelse klart, og hvilket værelse! Med en rund seng …

Morten på den runde seng 😉

Vi fik et tiltrængt bad og vasket noget cykeltøj, og efter lidt afslapning på værelset, gik vi ud i byen igen for at finde BrewDog pubben, hvor vi fik et par øl. Deres menu var ikke så spændende, så vi fandt et sushi-sted i nærheden af hotellet og sluttede dagen med en drink i hotellets bar.

Total distance: 40201 m
Total climbing: 246 m
Total time: 03:00:02

Dag 3 – Strea camping, Falkenberg til Silverlyckan camping, Fjärås

Dagen startede med en tidlig kop kaffe uden for teltet, inden vi pakkede sammen for at finde en cykelhandler, der kunne fixe den brækkede eger. Vi endte med at måtte køre ca. 5 kilometer i den forkerte retning i forhold til dagens planlagte etape. Til gengæld klarede de flinke folk det til en rimelig pris, og Marianne fik købt en ny regnjakke på udsalg.

Morgenkaffe i solen
Falkenberg

Herefter gik turen nordpå igen via Varberg, hvor vi spiste frokost på torvet, og måtte slås med meget nærgående måger for at få maden i fred. Herefter fulgte vi en stor del af ruten Kattegatleden, som vi jo kender, blot fra den anden retning.

Da vi var ca. 30 kilometer fra dagens mål begyndte det at småregne, så den nye regnjakke kom i brug. Omkring kl. 16.30 ankom vi til Silverlyckan camping i Fjärås. Vi kunne slå teltet op, hvor vi ville, og her er meget stille og hyggeligt. De 3 campingpladser vi foreløbigt har boet på, har været meget forskellige.

Aftensmaden blev indtaget inde i teltet: Chili con Carne direkte fra pakningen og en god Zinfandel købt i Systembolaget – drukket af blikkrus! Life is good!

Nu slapper vi af, og kan ikke afvise, at vi glæder os til at sove i en rigtig seng i Göteborg i morgen.

Der slappes af efter en lang dag på cyklen af aftensmad